SCHOOLING

Living books

En av alla fördelar med att skola barnen själv är, som jag ser det, att man inte behöver vara strikt och följa någon enda läroplan eller pedagogisk intiktning om man inte känner att det passar. Fullständigt fri att hacka alla färdigbakade planer kan man plocka russinen ur varenda kaka om man så vill, välja ut de bästa godbitarna vart man än vänder sig och bara strössla på med allt det som faller var och en i smaken. Maxa på med sådant som gynnar just den person som är i färd att lära sig.

För ett tag sedan läste jag någonstans en hemskolningsmamma som sa:

”The curriculum is our servant, not our master”

Jag tror det kan vara det bästa jag läst någon gång och kanske något Skolverket skulle ta och smaka lite extra på…

Med det sagt vill jag bara berätta hur glad jag är att jag upptäckt Carlotte Mason och hennes tankar. För mig är det här en filosofi som går rätt in i hjärtat, det finns så mycket klokt och fint att hämta, många russin att plocka för just vår familj. ”Atmosfären” jag skrev om här om dagen är bara ett av de där russinen och idag vill jag berätta om ”Living books” och hur peppad jag är på att prova på det. Men först, lyssna bara, hör hur härligt det låter:

Living books

Låter det inte lite drömskt och magiskt? Är det inte något alla skulle önska sig? Levande böcker!

Jag har bara skrapat lite på ytan, men i stora drag handlar det om att göra olika ämnen levande för barnen (och sig själv!) genom att använda sig av noga utvalda böcker som inte är skrivna som just läroböcker eller faktaböcker, ofta är det ren skönlitteratur skriven av liv och lust, med stor kärlek till ämnet och ett rikt språk.

Jag kunde inte låta bli att prova en dag i veckan när mina två yngsta var hemma från skolan lite halvkrassliga. Det kan förmodligen göras mycket bättre med lite planering, men för att vara ett första försök måste jag ändå säga att vi hade väldigt roligt och det finns förbluffande mycket att lära och spinna vidare på när man väl får upp ögonen och börjar se boken som ett verktyg!

Vi läser Narniaböckerna nu och vi behövde bara slå upp kapitlet vi läste kvällen innan för att jag skulle inse att en levande bok är så mycket mer än bara läsning.

Vi fick läsförståelse, återberättande med egna ord, fylla på ordförrådet med nya ord, läsa poesi, sätta rubrik på en dikt, öva engelska ord och uttal, öva på att navigera i en text, stavning, välskrivning, bild, fantisera och formulera en egen fortsättning, förklara, lyssna och diskutera, dessutom lärde oss massor om skepp och livet till sjöss och jag förstår hur det här skulle kunna fortsätta i det oändliga och ta vilka vägar som helst -historia, astrologi, navigation, konst, naturkunskap, religion, hantverk, filosofi… bara några av alla dörrar vi gläntade på under den halvtimme vi satt tillsammans runt vår levande bok.

Välskrivning (åtminstone skriva för utomstående läsligt) är något vi jobbar en hel del med här hemma. Charlotte Mason-stuket är att välja ut ett intressant stycke, skriva av och skriva snyggt och rätt. Jag tror minsann min nioåring fick sin första upplevelse av poesi också, han funderade länge över orden och tyckte det lät så vackert.

Jag önskar att vi hade börjat med det här redan från första boken, första kapitlet och ”levt” oss igenom hela berättelsen. Vilka teman vi skulle ha kommit upp med, och så otroligt mycket vi skulle ha lärt oss på vägen.

Och jag ser så mycket fram emot att få göra mer sånt här. Tänk att få läsa Astrid Lindgrens böcker, Nils Holgersson, Mina drömmars stad, Utvandrarna, Mitt Afrika, Arn tillsammans som levande böcker!

 

 

 

 

 

 

~follow~share~like~
RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://worldschoolersofsweden.se/2018/04/12/living-books/
Pinterest
Instagram

One thought on “Living books

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *